Tulpenrallye Dag 0: Kennismaken in de regen

Na aanvankelijk uitgeloot te zijn voor de Tulpenrallye 2017, zaten we dan toch echt afgelopen vrijdag in de auto richting Tegernsee. Vorig jaar hebben we voor het eerst deelgenomen en zijn we 16de geworden in de tourklasse. Reden om dus voor een tandje erbij te gaan en het uitdagend te houden. Dit jaar  starten we dan ook in de sportklasse met startnummer 132.

Vanmiddag was de opening van de Tulpenrallye. Alle deelnemende equipes verschenen op de Schlossplatz te Tegernsee waar wij werden verwelkomt door de inwoners en enkele versnaperingen kregen aangeboden. Het weer zat helaas niet erg mee; het heeft de hele dag flink geregend. Vervolgens vond de cocktailparty binnen in een tent plaats. Een rustige avond om deelnemende equipes te spreken. Morgenochtend starten we dan echt: om 8:49 uur krijgen we ons eerste routeboek. De auto doet het goed, we zijn er klaar voor. Kortom: spannend!

Geplaatst in Tulpenrallye | Een reactie plaatsen

Technische keuring Tulpenrallye: Amazon goedgekeurd

Zaterdag 22 april hadden we de Tulpenrally conformiteitscontrole bij Athlon te Almere.
Hier werd een technische inspectie uitgevoerd alvorens wij mogen starten in Tegernsee (D).
In het reglement hadden wij gelezen dat strenger werd gecontroleerd geluid. Ik krijg regelmatig complimenten over het geluid van de Amazon, temeer reden om vooraf een check te doen. Met behulp van een iPhone kwamen we er achter dat bij 3500 rpm nét boven de gestelde limiet uit kwam. Samen met mijn vader hebben we preventief de uitlaat aangepast om te zorgen dat we aan de gestelde norm van 95 Db. voldoen. Bij de keuring bleek dit voldoende te zijn!

De Amazon is goedgekeurd: We kunnen 7 mei aan de start verschijnen in Tegernsee!

Geplaatst in Tulpenrallye | Getagged , , | 2 Reacties

Restauratie Volvo Amazon 95% gereed

Het opbouwen van de Volvo Amazon is afgelopen weken doorgegaan. Het terugplaatsen van onderdelen kost beduidend meer tijd ten opzichte van het verwijderen van de onderdelen. Met uiterste precisie heb ik bijvoorbeeld sierstrips teruggeplaatst omdat ik bang was voor het maken van beschadigingen in de verse lak.

Onlangs is mijn moeder overleden. In dezelfde week hebben Hiske en ik van de Tulpenrallye organisatie te horen gekregen dat wij alsnog mochten deelnemen aan de Tulpenrallye 2017! Dit is voor ons een goed moment van verwerking. En tevens goed om onze gedachten te verzetten.

Het is ons gelukt om de Amazon gereed te krijgen voor de technische keuring van de Tulpenrallye. Er dienen nog wel chroomwerk gemonteerd te worden, maar dat maakt voor een technische keuring niet uit.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Volvo Amazon terug van autospuiterij

Nadat het laswerk aan de Amazon was verricht, is de auto opgehaald door de autospuiter. Zij hebben vervolgens alle delen kaal geschuurd en zijn vervolgens begonnen met het strak maken. Dit is een tijdrovende klus en daarnaast echt een ambacht. Ik heb dit zelf wel eens geprobeerd en dat viel knap tegen. Aangezien ik niet meer zo veel vrije tijd heb als voorheen én ik het zeer netjes wil hebben, heb ik toch besloten om dit uit te besteden. De auto is meerdere lagen in kleurnummer 95 gespoten (de originele kleur zoals deze Amazon geleverd is) en vervolgens afgewerkt met blanke lak. De losse onderdelen worden in meerdere tranches gespoten. Zo heb ik geen last van delen die in de weg staan en toch nog niet kan monteren.

Vervolgens heb ik de auto nog een paar dagen laten uitharden en ben ik gestart met het aanbrengen van Fluidfilm. Doordat hier geen sprake is van roest, heb ik gekozen voor Fluidfilm NAS. Dit is iets dikker en zou langer bestand moeten blijven. Uiteindelijk staat alles in de ‘blubber’. Ik ben vervolgens gestart met wat onderdelen die ik had laten poedercoaten (waaronder de aangepaste benzinetank die nu nog enkel als opbergruimte functioneert). De zijstrips zitten origineel met een soort klemmen in het zijscherm gedrukt. Het is mij al vaker opgevallen dat bij Amazons daar vervolgens roestsporen ontstaan. Ik heb daarom gebruik gemaakt van aangepaste rvs M6 slotbouten en op maat geslepen carrosserie ringen welke precies in de sierstrip kunnen schuiven. Uiteraard met gebruik van tectyl gemonteerd. Dit was mij bij de P1800 ook goed bevallen.
Vervolgens kon de rallytank geplaatst worden. Ik had voor het spuiten alles al gemonteerd zodat ik zeker wist dat ik nu niet voor verrassingen kwam te staan.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | 4 Reacties

Laswerk verricht aan Volvo Amazon

Roest blijft de grootste duivel van de Volvo Amazon. Ook mijn Volvo was niet volledig hard. Zo begonnen de wielranden steeds meer blaasjes te vertonen, evenals de dorpels vlak voor het achterwiel. Een onhoudbare situatie en daarnaast (voor mij) een doorn in het oog! Na diverse kleine (las) klussen had ik vrij goed op de bril wat dit project mij ongeveer zou gaan kosten aan lasuren. Conclusie: Flink sparen!

In november was het plan gemaakt:
December: Amazon demonteren
Januari: Laswerk laten uitvoeren met nieuw plaatwerk
Februari: Strakmaken en spuiten van de Volvo

Het laswerk wat uitgevoerd moest worden, betrof in eerste instantie beide wielranden, dorpels en het dichtlassen van de tankvulopening en antenne-gat. Zoals vaker, is de scope van het project wat uitgebreid. Zo bleek ook het achterpaneel wat laswerk nodig te hebben, moest er een nieuwe hoek in een portier gelast worden en bleek één lower rechtsachter rot te zijn. Daarnaast zal ik nog wel wat punten vergeten zijn.

Na het uitvoeren van het laswerk, is de Amazon weer helemaal hard voor de aankomende jaren! Het laswerk is ontzettend strak gedaan, en direct rekening gehouden met de conservering. Ton, hartstikke bedankt!

Later meer over het strakmaken en spuiten!

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | Één reactie

Volvo R-sport cilinderkop voorzien van nieuwe uitlaatkleppen

1,5 jaar geleden had ik een geflowde cilinderkop gekocht met 46/38 kleppen. Hiervan bleek één uitlaatklep verbrand te zijn. Daardoor besloten alle uitlaatkleppen preventief te vervangen.
Dit bleek nog niet zo eenvoudig te verkrijgen; Aftermarket wordt regelmatig 37 mm of 38,5 mm uitlaatkleppen gemonteerd, maar zelden 38 mm. Uiteindelijk vond ik ze bij Nordic Porting Services.
De klepgeleiders heb ik gecontroleerd, deze hadden geen speling. Vervolgens de inlaatpoorten goed gereinigd; de kop lag immers al een tijdje op de plank en voorzien van nieuwe klepseals tegen olielekkage.

Uiteindelijk de kop weer gemonteerd.
Na grondig schuren van de cilinderkop, viel mij een aantal ingeslagen nummers op. Deze ben ik gaan googlen, en zo kwam ik op een originele R-sport cilinderkop uit. Leuk om te zien dat deze documentatie nog steeds beschikbaar is. (zie onder)

Deze kop is ontworpen voor een B20 motor en niet voor een B22. Ik zal dus de geflowde cilinderkop van de P1800 wisselen met deze R-sport kop. Daarnaast leuk om het verschil in pk’s en souplesse te monitoren.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Rally tank in Volvo Amazon gebouwd

Ik had reeds een 60 liter Aluminium brandstoftank aangeschaft om in te bouwen. Het inbouwen zag ik nogal tegen op omdat het direct betekent dat de auto een tijd niet zou kunnen rijden. Ik wilde namelijk de huidige benzinetank demonteren en open snijden. Hierdoor ontstaat een mooie bagageruimte waar bijvoorbeeld wat gereedschap en een autokrik kan komen te liggen. Dit ligt dan mooi laag qua zwaartepunt.
Op onderstaande foto is goed te zien hoe de aansluiting voor het aanzuigen van brandstof is ontworpen. Nadeel hiervan is dat in lange bochten de brandstof naar één zijde van de tank klotst en het aanzuigkanaal dus droog komt te staan. Dit probleem heb ik met de aluminium rally tank niet meer! Ik heb de originele tank na het open snijden en afwerken gereinigd en laten stralen en poedercoaten. Het gat van de originele benzine vulopening komt te vervallen en is inmiddels dichtgelast. Daarover later meer.

Geplaatst in Uncategorized | Getagged , , | Één reactie

Volvo B22 motorblok opgeboord met H-profiel drijfstangen

Enige tijd geleden heb ik een 8-gaats B20 gekocht met het doel om dit motorblok op te laten boren naar B22. Daar ik de betrouwbaarheid wil handhaven, wil ik perse voor Mahle zuigers gaan. Mahle zuigers in combinatie met 8-gaats drijfstangen vormen een zware combinatie. Het verschil tussen een 6-gaats drijfstang en 8-gaats drijfstang is goed zichtbaar. Het scheelt zeker 100 gram per drijfstang. Daar komt dan nog eens bovenop dat een B22 zuiger ongeveer 50 gram zwaarder is ten opzichte van een B20 zuiger. Niet ideaal dus.

Ik ben daarom gaan kijken naar H-profiel drijfstangen welke een wrist-pin diameter van 24 mm hebben, maar toch op een 6-gaats krukas passen. Dit bleek in de markt niet eenvoudig te verkrijgen, waardoor ik een set heb laten maken. Deze H-profiel drijfstangen zijn voorzien van ARP bouten en zijn in combinatie met de bouten lichter dan de 6-gaats drijfstangen. Ik heb hierdoor in combinatie met de Mahle zuigers een kleine afwijking van 20 gram per cilinder. Dit leek mij heel redelijk als uitgangspunt voor het balanceren van de krukas.

Het daadwerkelijk opboren naar een grotere cilinderhoud, het laten slijpen/polijsten van de krukas en het balanceren heb ik uitbesteed. Hier is speciaal gereedschap voor nodig welke ik niet heb. Going forward ben ik bezig met het bepalen van het juiste type nokkenas. Vervolgens kan ik op basis van de kleptiming de dynamische compressie ratio berekenen waarna ik weet hoe de cilinderkop aangepast moet worden.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | 2 Reacties

123 GT Ruitenwissers gekocht voor Volvo Amazon

2016-09-24-15-12-51Op de Volvobeurs kwam ik gisteren Lars van Oudevolvo.nl tegen. Hij had al vrij snel een mooi koopje gevonden; een set 123 GT ruitenwissers. Ik wist eigenlijk niet echt de noodzaak er van en wat het verschil was. Na de zware kwaliteit gezien en gevoeld te hebben, werd dat mijn nieuwe missie van de dag! In de middag in een rommelbak met ruitenwissers heb ik een 123 GT ruitenwissers te vinden. Ze zijn exact even lang als de ‘standaard’ ruitenwissers maar hebben een ander bevestigingssysteem en zijn veel steviger. De originele ruitenwissers begonnen op hoge snelheden wel eens te klapperen. Dit zal nu zeker afgelopen zijn. @Lars, dank voor de zoektocht!
Daarnaast met dit mooie weer een goede gelegenheid om de 1800 weer eens van stal te halen voor een rit!
2016-09-24-17-27-18

Geplaatst in Onderdelen, Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , , | Één reactie

8-gaats Volvo B20 motorblok gekocht met B21 Mahle zuigers

2016-09-03-12-24-38Onlangs heb ik een vrij compleet 8-gaats B20 motorblok kunnen kopen met nieuwe B21 Mahle zuigers. Deze zuigers hebben een diameter van 92,50mm wat uiteindelijk voor een cilinderinhoud van ongeveer 2,2 liter (B22) zorgt.

Ik wil dit onderblok laten opboren om vervolgens H-profiel drijfstangen te monteren. Na alles uitgewogen te hebben kan het vervolgens gebalanceerd worden. Dit zorgt voor minder slijtage en een soepelere motor. De B22 wil ik in de Rally Amazon gaan plaatsen om snelle alfa’s toch wat beter te kunnen volgen. Voornamelijk wat extra trekkracht komt mij zeer goed uit.  Een sterk geflowde cilinderkop met 46mm en 38 mm uitlaatkleppen ligt reeds klaar om gemonteerd te kunnen worden. Daarmee moet het doel van 150pk realistisch worden. Heb ik die extra pk’s echt nodig ten opzichte van het onlangs gereviseerde B20 blok? Nee! Ik vind het echter enorm leuk om nieuwe motoren op te bouwen!

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , , | 6 Reacties