Tulpenrallye Dag 0: Kennismaken in de regen

Na aanvankelijk uitgeloot te zijn voor de Tulpenrallye 2017, zaten we dan toch echt afgelopen vrijdag in de auto richting Tegernsee. Vorig jaar hebben we voor het eerst deelgenomen en zijn we 16de geworden in de tourklasse. Reden om dus voor een tandje erbij te gaan en het uitdagend te houden. Dit jaar  starten we dan ook in de sportklasse met startnummer 132.

Vanmiddag was de opening van de Tulpenrallye. Alle deelnemende equipes verschenen op de Schlossplatz te Tegernsee waar wij werden verwelkomt door de inwoners en enkele versnaperingen kregen aangeboden. Het weer zat helaas niet erg mee; het heeft de hele dag flink geregend. Vervolgens vond de cocktailparty binnen in een tent plaats. Een rustige avond om deelnemende equipes te spreken. Morgenochtend starten we dan echt: om 8:49 uur krijgen we ons eerste routeboek. De auto doet het goed, we zijn er klaar voor. Kortom: spannend!

Geplaatst in Tulpenrallye | Een reactie plaatsen

Technische keuring Tulpenrallye: Amazon goedgekeurd

Zaterdag 22 april hadden we de Tulpenrally conformiteitscontrole bij Athlon te Almere.
Hier werd een technische inspectie uitgevoerd alvorens wij mogen starten in Tegernsee (D).
In het reglement hadden wij gelezen dat strenger werd gecontroleerd geluid. Ik krijg regelmatig complimenten over het geluid van de Amazon, temeer reden om vooraf een check te doen. Met behulp van een iPhone kwamen we er achter dat bij 3500 rpm nét boven de gestelde limiet uit kwam. Samen met mijn vader hebben we preventief de uitlaat aangepast om te zorgen dat we aan de gestelde norm van 95 Db. voldoen. Bij de keuring bleek dit voldoende te zijn!

De Amazon is goedgekeurd: We kunnen 7 mei aan de start verschijnen in Tegernsee!

Geplaatst in Tulpenrallye | Getagged , , | 2 Reacties

Restauratie Volvo Amazon 95% gereed

Het opbouwen van de Volvo Amazon is afgelopen weken doorgegaan. Het terugplaatsen van onderdelen kost beduidend meer tijd ten opzichte van het verwijderen van de onderdelen. Met uiterste precisie heb ik bijvoorbeeld sierstrips teruggeplaatst omdat ik bang was voor het maken van beschadigingen in de verse lak.

Onlangs is mijn moeder overleden. In dezelfde week hebben Hiske en ik van de Tulpenrallye organisatie te horen gekregen dat wij alsnog mochten deelnemen aan de Tulpenrallye 2017! Dit is voor ons een goed moment van verwerking. En tevens goed om onze gedachten te verzetten.

Het is ons gelukt om de Amazon gereed te krijgen voor de technische keuring van de Tulpenrallye. Er dienen nog wel chroomwerk gemonteerd te worden, maar dat maakt voor een technische keuring niet uit.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Volvo Amazon terug van autospuiterij

Nadat het laswerk aan de Amazon was verricht, is de auto opgehaald door de autospuiter. Zij hebben vervolgens alle delen kaal geschuurd en zijn vervolgens begonnen met het strak maken. Dit is een tijdrovende klus en daarnaast echt een ambacht. Ik heb dit zelf wel eens geprobeerd en dat viel knap tegen. Aangezien ik niet meer zo veel vrije tijd heb als voorheen én ik het zeer netjes wil hebben, heb ik toch besloten om dit uit te besteden. De auto is meerdere lagen in kleurnummer 95 gespoten (de originele kleur zoals deze Amazon geleverd is) en vervolgens afgewerkt met blanke lak. De losse onderdelen worden in meerdere tranches gespoten. Zo heb ik geen last van delen die in de weg staan en toch nog niet kan monteren.

Vervolgens heb ik de auto nog een paar dagen laten uitharden en ben ik gestart met het aanbrengen van Fluidfilm. Doordat hier geen sprake is van roest, heb ik gekozen voor Fluidfilm NAS. Dit is iets dikker en zou langer bestand moeten blijven. Uiteindelijk staat alles in de ‘blubber’. Ik ben vervolgens gestart met wat onderdelen die ik had laten poedercoaten (waaronder de aangepaste benzinetank die nu nog enkel als opbergruimte functioneert). De zijstrips zitten origineel met een soort klemmen in het zijscherm gedrukt. Het is mij al vaker opgevallen dat bij Amazons daar vervolgens roestsporen ontstaan. Ik heb daarom gebruik gemaakt van aangepaste rvs M6 slotbouten en op maat geslepen carrosserie ringen welke precies in de sierstrip kunnen schuiven. Uiteraard met gebruik van tectyl gemonteerd. Dit was mij bij de P1800 ook goed bevallen.
Vervolgens kon de rallytank geplaatst worden. Ik had voor het spuiten alles al gemonteerd zodat ik zeker wist dat ik nu niet voor verrassingen kwam te staan.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | 4 Reacties

Laswerk verricht aan Volvo Amazon

Roest blijft de grootste duivel van de Volvo Amazon. Ook mijn Volvo was niet volledig hard. Zo begonnen de wielranden steeds meer blaasjes te vertonen, evenals de dorpels vlak voor het achterwiel. Een onhoudbare situatie en daarnaast (voor mij) een doorn in het oog! Na diverse kleine (las) klussen had ik vrij goed op de bril wat dit project mij ongeveer zou gaan kosten aan lasuren. Conclusie: Flink sparen!

In november was het plan gemaakt:
December: Amazon demonteren
Januari: Laswerk laten uitvoeren met nieuw plaatwerk
Februari: Strakmaken en spuiten van de Volvo

Het laswerk wat uitgevoerd moest worden, betrof in eerste instantie beide wielranden, dorpels en het dichtlassen van de tankvulopening en antenne-gat. Zoals vaker, is de scope van het project wat uitgebreid. Zo bleek ook het achterpaneel wat laswerk nodig te hebben, moest er een nieuwe hoek in een portier gelast worden en bleek één lower rechtsachter rot te zijn. Daarnaast zal ik nog wel wat punten vergeten zijn.

Na het uitvoeren van het laswerk, is de Amazon weer helemaal hard voor de aankomende jaren! Het laswerk is ontzettend strak gedaan, en direct rekening gehouden met de conservering. Ton, hartstikke bedankt!

Later meer over het strakmaken en spuiten!

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | Één reactie

Volvo R-sport cilinderkop voorzien van nieuwe uitlaatkleppen

1,5 jaar geleden had ik een geflowde cilinderkop gekocht met 46/38 kleppen. Hiervan bleek één uitlaatklep verbrand te zijn. Daardoor besloten alle uitlaatkleppen preventief te vervangen.
Dit bleek nog niet zo eenvoudig te verkrijgen; Aftermarket wordt regelmatig 37 mm of 38,5 mm uitlaatkleppen gemonteerd, maar zelden 38 mm. Uiteindelijk vond ik ze bij Nordic Porting Services.
De klepgeleiders heb ik gecontroleerd, deze hadden geen speling. Vervolgens de inlaatpoorten goed gereinigd; de kop lag immers al een tijdje op de plank en voorzien van nieuwe klepseals tegen olielekkage.

Uiteindelijk de kop weer gemonteerd.
Na grondig schuren van de cilinderkop, viel mij een aantal ingeslagen nummers op. Deze ben ik gaan googlen, en zo kwam ik op een originele R-sport cilinderkop uit. Leuk om te zien dat deze documentatie nog steeds beschikbaar is. (zie onder)

Deze kop is ontworpen voor een B20 motor en niet voor een B22. Ik zal dus de geflowde cilinderkop van de P1800 wisselen met deze R-sport kop. Daarnaast leuk om het verschil in pk’s en souplesse te monitoren.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Rally tank in Volvo Amazon gebouwd

Ik had reeds een 60 liter Aluminium brandstoftank aangeschaft om in te bouwen. Het inbouwen zag ik nogal tegen op omdat het direct betekent dat de auto een tijd niet zou kunnen rijden. Ik wilde namelijk de huidige benzinetank demonteren en open snijden. Hierdoor ontstaat een mooie bagageruimte waar bijvoorbeeld wat gereedschap en een autokrik kan komen te liggen. Dit ligt dan mooi laag qua zwaartepunt.
Op onderstaande foto is goed te zien hoe de aansluiting voor het aanzuigen van brandstof is ontworpen. Nadeel hiervan is dat in lange bochten de brandstof naar één zijde van de tank klotst en het aanzuigkanaal dus droog komt te staan. Dit probleem heb ik met de aluminium rally tank niet meer! Ik heb de originele tank na het open snijden en afwerken gereinigd en laten stralen en poedercoaten. Het gat van de originele benzine vulopening komt te vervallen en is inmiddels dichtgelast. Daarover later meer.

Geplaatst in Uncategorized | Getagged , , | Één reactie