Emissie vlinderkleppen verwijderd spruitstuk Volvo 164

Volvo heeft bij de 164 een spruitstuk ontwikkeld waarbij het brandstofmengsel onder deellast wordt opgewarmd door het uitlaatspruitstuk. Op LPG werkt dit matig, en pakt de motor niet lekker op. Van een 164-bezitter hoorde ik goede ervaringen na het verwijderen van deze vlinderkleppen. Hierdoor volgt het LPG mengsel de normale en kortste weg naar de cilinders. Het verwijderen was een klusje van ongeveer 20min. De motor pakt nu inderdaad veel beter op en heeft een stuk meer trekkracht onderin. (E)missie geslaagd!

2013-06-23 16.06.09 2013-06-23 16.37.01 2013-06-23 16.51.52

Dit bericht is geplaatst in Volvo 164 met de tags , , . Bookmark de permalink.

6 Responses to Emissie vlinderkleppen verwijderd spruitstuk Volvo 164

  1. Alain Pondman schreef:

    van een 164- bezitter ­čśë

  2. Hoe rijdt de 164 nu op benzine. Ik vind dat dit voor nood altijd moet kunnen. Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een 164 op gas en er moet nog erg veel aan gedaan worden. Waaronder het afstellen van de motor. Het verwijderen van de vlinderkleppen lijkt me daarbij een goede optie aangezien op dit moment de motor nog afslaat als ik op de rem in de drive sta.

    • volvo1800e1971 schreef:

      Hoi Frans, op benzine rijdt de auto nog steeds prima. Daar is dus geen verschil in merkbaar. Het kan zijn dat jouw motor te langzaam draait, waardoor hij in zijn neutraal keurig loopt, maar in de drive te laag uit komt en dus uitvalt. Eenvoudig op te lossen door beide stationairschroeven een kwart slag rechtsom te draaien.

      • Hoi Boele, na het verwijderen van de vlinder-kleppen en het afstellen van de ontsteking liep de motor een stuk beter. Hij liep stationair in de vrij ongeveer 1500 Rpm wat gewoon veel te veel is.Ik heb hem terug gedraait tot 900 rpm. Volgende wat ik ga checken zijn de temperatuur compensators aan de zijkant van elke carburateur (slecht starten als ie warm is) En de speling op de stuurbekrachtiging.Ik kan alleen nog nergens vinden ( boek en internet) waar de bout (met borgmoer) boven op voor is.

  3. Harm Heusinkveld schreef:

    Hoi Boele,
    Ik kwam dit verhaal onlangs tegen en heb hem meteen toegepast bij mijn eigen 164; resultaat is verbluffend! Motor pakt beter op, heeft hoop boel meer power onderin en loopt mooier op zowel gas als benzine. Fijn dat je dit ooit online gegooid hebt!

  4. Robert Buitenwerf schreef:

    +1 ook hier de klepjes er nu uit. Trekt veel beter en daardoor ook zuiniger te rijden ( power wanneer jij het wil) helaas gebruik ik de power ook en daar door gast dat effect meteen weer veloren­čśÄ) merci voor de tip

Geef een reactie