Gunson Camber gauge gekocht voor uitlijnen Volvo 164

Bij de 164 stonden de voorwielen niet recht onder de auto. Hierdoor slijten de banden scheef af, heeft de auto minder grip in de bochten en stuurt hij niet zo lekker.

Er zijn voldoende firma’s die uitlijnservices bieden, echter verdiepen de meesten zich niet in het uitlijnen van oldtimers. Na meerdere malen bedonderd te zijn bij Profile Tyrecenter, ben ik genezen. Op internet is voldoende info te vinden hoe het moet.

Explaining Camber

 

 

 

 

 

 

 

 

Via Vocor Tools heb ik een Gunson Camber Gauge gekocht. Deze is magnetisch en is te plaatsen op de remschijven. Ik heb de 164 opgekrikt, wielen verwijderd, bokken onder de fusee’s gezet, en de krik laten zakken. Zo staat de auto in belaste positie. Vervolgens kwam ik er achter dat het rechtervoorwiel ongeveer 2 graden positief camber heeft. Wenselijk is volgens Tinustechniek -0,5graad. Met shims heb ik vervolgens de draagarmen afgesteld zodat ze beide -0,5graad camber hebben. Tijdens een proefrit bleek dat de 164 nu een stuk strakker op de weg ligt, en fijner in de bochten ligt. Missie geslaagd.

 

2013-07-12 13.03.342013-07-12 14.18.56  Voor:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na:

 

Dit bericht is geplaatst in Onderdelen, Volvo 164 met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie