Gereviseerde B20E motor gemonteerd in Volvo Amazon

2014-03-12 14.59.58   2014-03-15 15.25.47 Het olieslurpende B20E blok heb ik naar Tinustuning gebracht voor inspectie. Ben Flierman, de man achter Tinustuning heeft mij laten zien waar de problemen zaten. De cilinders bleken ovaal te zijn, er zaten verkeerde olieschraapveren in het blok en de klepgeleiders, lagerschalen, nokkenas, nokkenaslagers, drijfstanglagers en krukaslagers bleken versleten te zijn. Een totaal revisie dus.

Doordat ik dit jaar diverse klassiekerrally’s wil rijden, was er enige haast geboden. Gelukkig kon Tinustuning het blok binnen twee weken weer helemaal klaar maken voor montage!

2014-03-09 15.02.42

Een M41 J-type overdrive stond ook nog steeds klaar voor inbouw. Ik had deze bak op voorraad als reserve onderdeel voor de 1800. Zo heeft hij uiteraard een betere bestemming. De Overdrive lekte wel olie, alleen wist ik niet meer waar. Uit voorzorg dus alle pakkingen vervangen.

 

De 4-2-1 spaghetti uitlaat stond ook nog op het lijstje om pas te maken. Dit heb ik ook direct maar gedaan. Het blijft -net als bij de 1800 het geval was- een lastige klus om hem netjes pas te maken. Uiteindelijk is dit goed gelukt.

2014-03-16 12.03.582014-03-16 11.52.33

2014-03-19 17.07.09

Nu moet ik de motor gedurende 500 kilometer rustig inrijden met speciale inloopolie. Hierin zit een verhoogd zinkadditief wat de nokvolgers en nokkenas beschermd.

De motor ‘voelt’ in ieder geval snel aan! Tinustuning, bedankt!

 

 

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Volvo Amazon 1967 met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie