TT4 nokkenas gekocht voor Volvo Amazon

In de Amazon heb ik onlangs een TT6 nokkenas met geflowde kop gemonteerd. Met behulp van de wideband lambdasonde heb ik vervolgens geprobeerd de motor goed af te stellen. Ik kreeg dit echter niet goed voor elkaar op LPG. Bij volgas liep de motor goed, maar bij deellast kreeg de motor veel te veel brandstof. Met de nieuwe OMVL verdamper bleef dit probleem bestaan. Na een rit met mn vaste compaan/navigator, waren we het eens dat de oude Setup meer koppel gaf en beter aansluit bij het karakter van klassieker rally’s. Dat wil zeggen, tussen de 1500-5500 rpm, in plaats van 2500-6500 rpm.

Het is altijd vervelend als er een verkeerde keuze wordt gemaakt. Truc blijft voor mij: Zo snel mogelijk uit elkaar halen, aanpassen en niet meer aan denken!

Ik heb dus de 1 jaar oude B20E cilinderkop gepakt, de kleppen verwijderd zodat Tinustuning ruimte kon maken voor de dubbele klepveren, en zelf de kop bewerkt. Inmiddels heb ik namelijk flink wat op het internet gezocht. Aan de inlaatzijden heb ik de ‘detonation swirl’ aangepast, en alle poorten zijn gestroomlijnd.  De geflowde kop van Tinustuning heb ik nu ‘over’ en wordt ter zijner tijd op de P1800 geplaatst. Dan heb ik de P1800 met PK’s, en de Amazon met veel koppel.

2015-05-06 21.37.22

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie