Volvo 1800E op Vermogensbankdag

Vorige week zaterdag is de P1800 op de vermogensbank gezet bij Zomer Motorentechniek. Na het monteren van de Jenvey throttle bodies en TT6 nokkenas, was ik erg benieuwd wat er uit zou komen qua vermogen. De motor was inmiddels ingereden. Onderweg naar Holten bleek echter dat de lambdasonde stuk is gegaan. Gelukkig heeft Megasquirt de mogelijkheid om op basis van zijn huidige mapping toch te blijven rijden. Het systeem geeft alleen geen feedback op deze manier.

Op de vermogensbank zijn eerst de Throttle bodies afgesteld door Tinustuning. Vervolgens is de P1800 gaan rollen, uiteindelijk 135pk. Er zit een flinke dip in de koppelkromme, mogelijk doordat ik in het volgas gebied nog niet zo veel heb getuned. De geflowde kop die ik klaar heb liggen voor de P1800, moet er eerst op, dan ga ik eens terug om de gehele map te laten regelen op de vermogensbank. Hopelijk komen er dan wat meer PK’s los.

2015-05-02 17.05.05

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

2 Responses to Volvo 1800E op Vermogensbankdag

  1. Stefan schreef:

    Hallo Boele,

    Aan je curve te zien heb je ook een probleem tussen 4500 en 5000 tr/min, daar zou je koppelpiek ongeveer moeten liggen. Kijk eens of je in dat gebied de langste injectietijden hebt. Ik denk dat hij daar rijker mag.

    Hoe ziet je ontstekingscurve eruit ?

    Mvg

    Stefan

  2. Stefan schreef:

    Ik heb ook al eens op dezelfde b20 throttle bodies gemonteerd en op de vermogensbank gemapped, dan zelfde oefening met de B20E inlaat… Deze laatste klonk veel beschaafder maar leverde hetzelfde topvermogen én 11Nm meer piekkoppel, koppelcurve lag ook breder. Dit was met een nokkenas die ongeveer vergelijkbaar was met TT6.
    Motor was 2000cc, licht bewerkte kop, 44/35mm kleppen, standaard E uitlaatcollector, 145pk, 191Nm.

    Mvg

    Stefan

Geef een reactie