Eaton Detroit Truetrac Sperdifferentieel gekocht voor Volvo Amazon

TT912A588-2Helaas blijkt de achteras die ik een jaar geleden heb gemonteerd onder de Amazon niet geruisloos. Het differentieel jankt behoorlijk boven de 80 km/h. Vervelend. Na het vastgeslagen lager, ben ik een stuk voorzichtiger geworden en wil ik de achteras geheel reviseren.
Ik heb hiervoor reeds diverse offertes aangevraagd. Prijzen van een revisie variëren tussen de 750-1500 euro voor enkel het reviseren (afstellen van het kroon/pignonwiel, nieuwe lagers en keerringen). Vervolgens komt daar  nog de prijs van het Sperdifferentieel boven op. Reken daar ook een 800-1000 euro voor. Een prijzige revisie dus.

Via de Volvo club heb ik goede handleidingen gevonden om een Dana 30 differentieel te reviseren. De tools zijn lastig te krijgen, maar verder lijkt het wel mee te vallen. Daarnaast vind ik het leuk om zoiets te leren. Inmiddels heb ik hulp aangeboden gekregen om de revisie samen te doen. Zo heb ik toch enige zekerheid dat het niet direct kapot gaat en ik hier ook nog eens van leer.

Vervolgstap was het bestellen van de onderdelen. Dana 30 wordt ook veel in Jeeps gebruikt. Onderdelen zijn dus nog erg goed te vinden in the USA. Ik heb daar een Eaton Truetrac sperdifferentieel besteld met een install kit waar alle (Timken) lagers, nieuwe bouten, keerringen en shims bij zitten. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken.
Ik heb voor een Eaton differentieel gekozen omdat deze veel soepeler de krachten schijnt te verdelen ten opzichte van een platen sper differentieel. Een platen sper slijt sneller ten opzichte van een worm sper. Daarnaast heb ik begrepen dat in Zweden Volvo’s met 500+ PK dit differentieel heel houden. Dan moet het in mijn Amazon met 125-130 pk zeker goed gaan.
install kit

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Eaton Detroit Truetrac Sperdifferentieel gekocht voor Volvo Amazon

  1. Linze Jan pronk schreef:

    Mijn Volvo 122 giert ook nogal, en ik wil daar graag wat aan doen. Ook zijn de toeren van de motor nogal hoog, is daar dan ook meteen rekening mee te houden, mocht er iets vervangen moeten worden? Dat gegier komt bij het differentieel vandaan, het wiellager is al vervangen.

Geef een reactie