8-gaats Volvo B20 motorblok gekocht met B21 Mahle zuigers

2016-09-03-12-24-38Onlangs heb ik een vrij compleet 8-gaats B20 motorblok kunnen kopen met nieuwe B21 Mahle zuigers. Deze zuigers hebben een diameter van 92,50mm wat uiteindelijk voor een cilinderinhoud van ongeveer 2,2 liter (B22) zorgt.

Ik wil dit onderblok laten opboren om vervolgens H-profiel drijfstangen te monteren. Na alles uitgewogen te hebben kan het vervolgens gebalanceerd worden. Dit zorgt voor minder slijtage en een soepelere motor. De B22 wil ik in de Rally Amazon gaan plaatsen om snelle alfa’s toch wat beter te kunnen volgen. Voornamelijk wat extra trekkracht komt mij zeer goed uit. Ā Een sterk geflowde cilinderkop met 46mm en 38 mm uitlaatkleppen ligt reeds klaar om gemonteerd te kunnen worden. Daarmee moet het doel van 150pk realistisch worden. Heb ik die extra pk’s echt nodig ten opzichte van het onlangs gereviseerde B20 blok? Nee! Ik vind het echter enorm leuk om nieuwe motoren op te bouwen!

Dit bericht is geplaatst in Volvo Amazon 1967 met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

6 Responses to 8-gaats Volvo B20 motorblok gekocht met B21 Mahle zuigers

  1. Raymond. schreef:

    ook op de A2 doet ie het leuk hoor.. šŸ˜‰

  2. Fred schreef:

    Hallo Boele,
    Ook ik heb mijn 8 gaats B20 met 44 mm inlaatkleppen uit 1974 zelf gereviseerd en hij loopt nog steeds als een trein met K-nokkenas en dubbele SU’s maar……hij trilt/bromt nogal (of het hoort zo) bij hogere toerentallen.
    Laat je krukas en zuigers balanceren bij een specialist dat heb ik helaas niet gedaan.
    Groeten, Fred uit Weesp

  3. Stefan schreef:

    Hey Boele,

    Fijne vondst die 2,2 B20, toch ff laten ultrasoontesten voor je verder laat uitboren, 93mm is zelfs voor late B20 blokken dikwijls juist teveel (hangt af van eventuele core shift).

    H drijfstangen zijn nice to have, vooral als je ze kan koppelen aan lichtgewicht zuigers.
    Ik gebruik momenteel nog M drijfstangen van een B23ET, buiten het feit dat ze rijkelijk zwaar zijn ben ik er tevreden mee.

    2 weken geleden heb ik mijn amazon op de vermogenbank gezet en de mapping nog wat geoptimeerd.
    Al bij al een succes maar het reeds erg vermoeide differentieel liet wel voelen dat het welletjes geweest was, gigantische verliezen die plots opdoken en af en toe lelijke sprongen op de rollen. Veiligheidshalve besloten maar te stoppen en naar huis te rijden voor de boel uiteen vloog.
    Slechtste run was 183pk, beste run 200,11pk bij 6800rpm
    Nu moet de ondermaatste en van ontwerp twijfelachtige Simons 4/1 plaats maken voor KG 4/2/1 stage 3 met zelfgemaakte merge collector, dat gaat hopelij knog een 5 tal pk’s opbrengen.
    De meting was nog met de vaste 5 bladige schroef, die volgens goede bronnen ook nog eens 7 pk bij 7000rpm opvreet.

    Na de winter terug op de rollen met gereviseerde P1800E as met sper, hogere compressie, langere kelken en 4/2/1 en grote elektrische ventilator. Hopelijk zien we dan herhaalbare 210 a 215pk.

    PS, weet jij een goed adres waar ik alle lagers/shimms/dichtingen kan halen voor complete revisie van m’n P1800E achteras ?

    Groetjes

    Stefan

Geef een reactie