Volvo B22 motorblok opgeboord met H-profiel drijfstangen

Enige tijd geleden heb ik een 8-gaats B20 gekocht met het doel om dit motorblok op te laten boren naar B22. Daar ik de betrouwbaarheid wil handhaven, wil ik perse voor Mahle zuigers gaan. Mahle zuigers in combinatie met 8-gaats drijfstangen vormen een zware combinatie. Het verschil tussen een 6-gaats drijfstang en 8-gaats drijfstang is goed zichtbaar. Het scheelt zeker 100 gram per drijfstang. Daar komt dan nog eens bovenop dat een B22 zuiger ongeveer 50 gram zwaarder is ten opzichte van een B20 zuiger. Niet ideaal dus.

Ik ben daarom gaan kijken naar H-profiel drijfstangen welke een wrist-pin diameter van 24 mm hebben, maar toch op een 6-gaats krukas passen. Dit bleek in de markt niet eenvoudig te verkrijgen, waardoor ik een set heb laten maken. Deze H-profiel drijfstangen zijn voorzien van ARP bouten en zijn in combinatie met de bouten lichter dan de 6-gaats drijfstangen. Ik heb hierdoor in combinatie met de Mahle zuigers een kleine afwijking van 20 gram per cilinder. Dit leek mij heel redelijk als uitgangspunt voor het balanceren van de krukas.

Het daadwerkelijk opboren naar een grotere cilinderhoud, het laten slijpen/polijsten van de krukas en het balanceren heb ik uitbesteed. Hier is speciaal gereedschap voor nodig welke ik niet heb. Going forward ben ik bezig met het bepalen van het juiste type nokkenas. Vervolgens kan ik op basis van de kleptiming de dynamische compressie ratio berekenen waarna ik weet hoe de cilinderkop aangepast moet worden.

Dit bericht is geplaatst in Volvo Amazon 1967 met de tags , , , . Bookmark de permalink.

2 Responses to Volvo B22 motorblok opgeboord met H-profiel drijfstangen

  1. Fred schreef:

    Interessant Boele,
    ik heb er nooit bij stilgestaan dat de drijfstangen van een B20 met een acht gaats krukas anders waren dan een zes gats, wel anders dan een B18.
    Mijn blok uit een ’74er 144 met 8 gats krukas heb ik toendertijd ook met Mahle zuigers uitgevoerd maar ik heb niets aan balanceren gedaan en het loopt altijd wat rauwig helaas maar gebruikt geen noemenswaardige olie en loopt makkelijk 170 km/u met dubbele SU’s en K-nokkenas.
    Ik wil het vliegwiel er nog eens afhalen om dit samen met de koppeling te balanceren misschien helpt dat wat.
    Mijn combi met B18b motor loopt veel stiller en soepeler, is waarschijnlijk wel goed gebalanceerd.
    Groeten,
    Fred Boelen

    • Boele schreef:

      Hoi Alfred, de drijfstangen zijn van een 8 gaats krukas echt fors zwaarder! Ik zou niet de moeite nemen om enkel het vliegwiel en koppeling te balanceren. Wellicht een leuke winterklus? Krukas kan altijd nog gebalanceerd worden. Overigens heeft een motor met meer vermogen ook eerder symptomen tot rauwig lopen. Je kan het dus niet helemaal zo vergelijken. Mocht je het nog eens opnieuw doen; neem dan ook het uitliteren van de cilinderkop mee. Hiermee maak je alle verbrandingskamers even groot wat het soepel lopen ook stimuleert.

      Groeten Boele

Geef een reactie