Volvo R-sport cilinderkop voorzien van nieuwe uitlaatkleppen

1,5 jaar geleden had ik een geflowde cilinderkop gekocht met 46/38 kleppen. Hiervan bleek één uitlaatklep verbrand te zijn. Daardoor besloten alle uitlaatkleppen preventief te vervangen.
Dit bleek nog niet zo eenvoudig te verkrijgen; Aftermarket wordt regelmatig 37 mm of 38,5 mm uitlaatkleppen gemonteerd, maar zelden 38 mm. Uiteindelijk vond ik ze bij Nordic Porting Services.
De klepgeleiders heb ik gecontroleerd, deze hadden geen speling. Vervolgens de inlaatpoorten goed gereinigd; de kop lag immers al een tijdje op de plank en voorzien van nieuwe klepseals tegen olielekkage.

Uiteindelijk de kop weer gemonteerd.
Na grondig schuren van de cilinderkop, viel mij een aantal ingeslagen nummers op. Deze ben ik gaan googlen, en zo kwam ik op een originele R-sport cilinderkop uit. Leuk om te zien dat deze documentatie nog steeds beschikbaar is. (zie onder)

Deze kop is ontworpen voor een B20 motor en niet voor een B22. Ik zal dus de geflowde cilinderkop van de P1800 wisselen met deze R-sport kop. Daarnaast leuk om het verschil in pk’s en souplesse te monitoren.

Dit bericht is geplaatst in Volvo Amazon 1967 met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie