Carterbescherming plaat gekocht voor Volvo Amazon

2016-08-06 14.27.23Tijdens rally’s komen regelmatig onverharde voor. Af en toe knalt er dan een steen tegen de bodemplaat van de auto. De olie aftapplug zit bij de Amazon op het laagste punt met een flinke bout. Als daar een steen tegen aan knalt, is met 10 seconden het carter leeg en ontstaat er veel motorschade.
Na in juli de Omloop van Brabant gereden te hebben, en wederom een paar flinke dreunen gehoord te hebben, was ik ‘om’. Nordicar verkoopt stevige carter bescherming platen die er ook nog eens fraai uitzien en van aluminium zijn vervaardigd.  De carterplaat zit bevestigd onder de radiatorbalk en aan de achterzijde aan de bout van de versnellingsbak. Die is dus ook mooi beschermd. Aan de voorzijde zitten enkele koeling openingen om de boel niet af te sluiten. Rijwind is namelijk erg belangrijk voor koeling.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | Één reactie

Motorad High flow thermostaat voor Volvo Amazon gekocht

2016-07-01 11.54.26In een forumtopic was onlangs een discussie over een high flow thermostaat die er voor zou zorgen dat de motor minder snel heet zou worden door een snellere circulatie van het koelwater door het motorblok. Hoewel ik er niet echt in geloof, was ik toch wel erg benieuwd naar het effect. Daarom heb ik de Motorad 2033-180 thermostaat maar gekocht. Deze versie past in alle Volvo B18 en B20 motoren. De beperkte investering van 15-20 euro vond ik het wel waard. Montage ging vrij eenvoudig. Even het koelwater uit het motorblok laten lopen, twee slangklemmen los draaien en vervolgens twee bouten van het thermostaathuis verwijderen.

2016-07-31 15.24.19Het lijkt inderdaad of de Volvo tijdens lang stationair draaien nu beter op temperatuur blijft en minder heet wordt. Ik heb er nog niet veel mee gereden, en het is nu niet zo extreem warm meer.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Smiths toerenteller Volvo Amazon gerepareerd

2016-08-01 21.00.35Tijdens de ROZ classic rally in maart was de Smiths toerenteller plotseling gestopt met het tellen van toeren. Ik vond het maar vreemd dat de teller ‘ineens’ er mee stopte, terwijl hij wel goed aangesloten zat. Door het verleggen van prioriteiten heb ik pas afgelopen week de teller gedemonteerd en uit elkaar gepeuterd. Op zoek naar de oorzaak.
Met behulp van een multimeter op modus weerstand, had ik de oorzaak verassend snel gevonden.
Een soldeercontact bleek losgetrild te zijn van de printplaat. Na het opnieuw solderen heb ik uiteraard nogmaals gemeten, de teller zou het weer moeten doen. Vervolgens met een quick fix de toerenteller aangesloten onder de motorkap: De toerenteller doet het weer!

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged | Een reactie plaatsen

Taxatie Grijze Volvo Amazon 1966

Schermafbeelding 2016-08-06 om 10.02.51Nadat onlangs de technische punten zijn verbeterd voor de APK, heb ik de Volvo ook cosmetisch bijgewerkt. De nieuwe dorpel heb ik eerst met Epoxy behandeld en vervolgens heb ik een blikje autolak laten maken om de dorpel in de juiste kleur te lakken.
De grijze Volvo Amazon is vrij bijzonder door de vele accessoires. Ik wil de auto goed verzekerd hebben zodat bij een eventueel ongeluk of brand, de auto goed op waarde bepaald is.

De Volvo Klassieker Vereniging heeft een Technische Commissie welke klassieke Volvo’s taxeren. Dit taxatierapport wordt door verzekeringsmaatschappijen die aangesloten zijn bij FEHAC geaccepteerd. Ik heb zelf mijn auto’s bij Polisdirect verzekerd.

Tijdens de taxatie zijn alle accessoires én de staat/werking daarvan genoteerd. Vervolgens is de carrosserie gecontroleerd op roest en dergelijke waarna middels een puntensysteem (factor per type Volvo verschillend) een getaxeerd bedrag ontstaat. Dit bedrag ligt vaak boven de marktwaarde, maar benaderd wel de vervangingswaarde. De grijze Amazon is op 11.000 euro getaxeerd en dat lijkt mij reëel.

Geplaatst in Volvo Amazon 1966 | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Grijze Volvo Amazon voorzien van nieuwe APK

2016-07-11 16.50.20De APK van de grijze Volvo Amazon welke in onlangs heb gekocht was op 6 juni jl. verlopen. Een dorpel, stuk reservewielbak en een draagarmrubber diende vervangen te worden om deze auto weer veilig twee jaar op de weg te kunnen sturen.

Het laswerk heb ik geverfd met Sigmacover 280 2k Epoxy. Dit schijnt goed roestwerend te zijn. Ik heb het ingekocht bij Marinediscounter. Daar wordt het voor stalen schepen gebruikt. De epoxy is goed aan te brengen met een kwast en dekt goed. Inmiddels heb ik een blikje verf in Volvo kleur 80, grafiet grijs, laten maken bij Kalmijn en van Meurs. De dorpel staat inmiddels goed in de eerste laklaag.

Nu is het tijd voor kleine verbeteringen, waaronder het opnieuw lijmen van het kofferbakrubber. Ik heb in het verleden vaak lopen knoeien met diverse lijmsoorten en heb nu sinds enkele jaren een prima lijm gevonden; Fix all High Tack lijm. Alleen de naam klinkt al goed! 😉 Deze lijm is blijvend elastisch. Het lijkt op een soort ruitenkit met hoge kleefkracht. Eerst volgende verbeteringen betreft het monteren van moderne zekeringhouders zoals ik ook al bij mijn rally Amazon heb gedaan. Wordt vervolgd.

Geplaatst in Volvo Amazon 1966 | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

Wayfinder V2020 kompas gekocht voor Volvo Amazon

2016-07-03 22.14.06Tijdens de Tulpenrallye kwamen Hiske en ik er achter dat een digitaal kompas in de auto toch wel erg eenvoudig is, helemaal bij 1:100.000 kaartmateriaal. Het is ons meerdere keren gebeurt dat de richting waar wij reden ons niet geheel duidelijk was. Dan is een herkenningsmoment erg prettig.
Veel deelnemers gebruiken de Wayfinder kompassen. Dit type kompas beschikt ook over verlichting, altijd handig met nacht rally’s.

Geplaatst in Volvo Amazon 1967 | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Omloop van Brabant 2016 Rally; 20 uurs rally

2016-07-02 12.31.27-1Afgelopen weekend heb ik samen met Lodewijk een rally in Noord-Brabant gereden genaamd Omloop van Brabant. Het rallygebied betrof enkel de provincie Noord-Brabant waarbij de grens naar een andere provincie of land niet mocht worden overschreden. Een leuke uitdaging voor navigator. Deze rally werd voor het eerst georganiseerd. Mede door de uitputtingslag, ruim 20 uur rally rijden, leek ons dit een erg leuke uitdaging. Uiteindelijk is het ons toch wel erg zwaar gevallen.De rally startte op vrijdagavond omstreeks 22:00 waarbij de eerste nacht etappe rond 08:00 uur op zaterdagochtend eindigde. Na een welverdiend ontbijt, en een half uurtje pauze om toch even de ogen dicht te doen, startte het dagtraject. Het dagtraject eindigde omstreeks 18:00 uur zaterdagavond waarna wij na een goede BBQ huiswaarts keerde. Mede door ons enthousiasme hadden wij ingeschreven in de Sportklasse.
Helaas was de opkomst beperkt waardoor wij 3e van de 4 equipes zijn geworden in onze klasse.
Een mooi evenement, met ontzettend gave wegen. Ik had niet gedacht dat Brabant zo veel onverharde wegen kent. Aankomend weekend maar eens grondig de Amazon wassen…

Onderstaand een filmopname van een stukje van de rally omstreeks 06:00 uur op zaterdagmorgen.

 

Geplaatst in Rally | Getagged | Een reactie plaatsen

4-deurs Volvo Amazon uit 1966 gekocht

2016-06-19 13.30.022016-06-19 13.30.11Zondagochtend zat ik eens lekker op Marktplaats en Autoscout te neuzen wat er zoal te koop staat. Tot mijn verbazing zag ik een Volvo Amazon uit 1966 in Zeist te koop staan waar de volgende opties op zitten:
– Lederen bekleding
– Elektrische stuurbekrachtiging
– Gescheiden remsysteem met rembekrachtiging
– J-type overdrive
– B20 motor
– Dubbele Weber carburateur
– 123 Elektronische ontsteking
– LPG installatie met nieuwe OMVL verdamper
– Airco
– Hollandia Schuifdak
– RVS Simons uitlaat
– Middenconsole
– Minilite velgen met zomerbanden
– Volvo GT velgen met winterbanden

De prijs was dermate aantrekkelijk dat ik direct dacht ‘wat is het spreekwoordelijke addertje?’ Dit addertje bleek een verlopen APK te zijn in verband met het nodige laswerk. Een stuk van een chassisbalk tussen en de reservewielbak is gedeeltelijk doorgerot en dient vervangen te worden. Hetzelfde geldt voor de rechterdorpel, daar zit zelfs een flink gat in! Het ziet er dramatisch uit, maar is vrij goed te repareren. Door de aanwezigheid van bovengenoemde accessoires, was ik (en de auto) snel verkocht.

Nu eerst maar eens rustig een lijstje opstellen met hetgeen gerepareerd dient te worden voor een nieuwe APK.

Geplaatst in Volvo Amazon 1966 | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Tulpenrallye Dag 6: ‘Dag van tests en resultaten’

Tulpenrallye Dag 6: ‘Dag van tests en resultaten’

SN178

SN178

Afgelopen zaterdag was de laatste etappe van Kasteel Vaalsbroek te Vaals naar Noordwijk. Deze dag was voornamelijk ingestoken om het publiek kennis te laten maken met de Tulpenrallye. Gevolg hiervan was dat er slechts korte kaartlees etappes waren, waardoor bestuurder en navigator voornamelijk verbindingsroutes reden en de vermoeidheid flink voelde toeslaan.

Door de korte kaartlees etappes was er in dag 6 naar ons idee niet veel ruimte tot verdere verbetering in het klassement. Goed opletten dat we niet verder terug zouden vallen in het klassement!

Gedurende de dag hebben we diverse tests moeten afleggen, waarbij een scherpe tijd gehaald moest worden. Na enkele dagen ervaring zijn wij er achter gekomen dat hard rijden het best werkt om vervolgens de laatste seconden / minuten de snelheid te verlagen en zo de ideale tijd te halen. Dit levert wel weer wat leuke beelden op. Zie onderstaand een test op het circuit van Valkenswaard. Dit circuit is 50/50 verhard/onverhard. Mooi om het effect van het sperdifferentieel te testen!

Vervolgens de route vervolgd, wederom een prima lunch, en rond 17:00 uur in Noordwijk aangekomen. Hier was een laatste sprint over 2 x 125 meter. Bij deze sprint moest na 125 meter gestopt worden om vervolgens weer volgas door te jagen naar de volgende stop op 125 meter. Na deze stop werden wij begeleid naar Huis ter Duin waar het finish podium was. Na ontvangst door familie en vrienden uiteraard enkele biertjes gedronken in de zon.

Vervolgens via de Tulpenrallye App de uitslag bekeken van dag 6; Zowaar 13e op de dag etappe en 16e overall! Wij zijn enorm trots dat wij als ‘rookies’ zo hoog hebben kunnen presteren. Gelukkig proeven wij ruimte voor verbetering, we gaan de lat proberen hoger te leggen!

De organisatie (bestaande uit 80 vrijwilligers!) van de Tulpenrallye willen wij dan ook enorm bedanken. De week is als een geoliede machine verlopen. Erg knap met 240 equipes.
Wij hopen dat we volgend jaar weer deel kunnen nemen. Wij zijn er klaar voor!
Daarnaast willen wij Joost & Esmeralda bedanken voor de overnachtingen en goede zorgen in Thoiry, daar kon geen hotel tegenop! Uiteraard bedanken wij ook onze ouders voor de voorbereidingen, en de technische onderdelen onderweg!

Groeten Hiske & Boele

Geplaatst in Tulpenrallye | Één reactie

Tulpenrallye Dag 5: ‘Het contrast’

Tulpenrallye Dag 5: ‘Het contrast’

Vroeg in de ochtend waren we weer op pad. Het vertrek vanuit Luxemburg naar Vaals werd ingezet. Op  naar het vertrouwde Nederland. Al snel kwamen we er achter dat vandaag een letterreeks zou gaan worden. Ruim op tijd bij de Tijd Controle leverde een heerlijk kopje koffie op om in de ochtendzon te nuttigen. Ten tijde van de lunch was er echter enige vertraging opgelopen (8 minuten te laat ten opzichte van de ideale voorgeschreven finish tijd), dus na een korte lunch gingen we weer aan de slag. 

Een uitputtingslag. Na meerdere dagen rijden krijgen we meer spierpijn en raken wat sneller vermoeid. Daarnaast was het erg warm! Hoewel we in de middag aardig op schema dachten te bevinden, bleek wonderlijk genoeg er nog een extra navigeerkaart te zijn, welke in onze overgebleven tijd (35min) afgelegd diende te worden. Oeps, een beetje krap in tijd!

Het spreekwoordelijke pedal to THE metal en de route magnifique uitgestippeld. Beide lieten hier en daar wat te wensen over. Met name de gefrustreerde laatste 10 minuten, waarbij de weg compleet weg was aan navigeerzijde, maakte een ongelukkige finish. In onze gedachten. We bleken een 10e (van 82) plaats te hebben bemachtigd op de etappe. We staan nu dus 18e gemiddeld. Mooi resultaat. Hopen dit morgen vast te houden tot aan de finish in Noordwijk..

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen